
. . . . . Jakkoli daleko se pustíme do minulosti, všude už najdeme rukopisy alchymistů. Nicolas de Valois z toho vyvozoval v 15. století, že přeměny prvků a techniky uvolnění energie byly lidem známy, ještě než uměli psát. Architektura předcházela písmo. Snad byla svým druhem písma. Však také alchymii najdeme v úzkém sepětí s architekturou. Jeden z nejvýznamnějších alchymistických textů, jehož autorem je Esprit Gobineau de Montluisant, nese titul: „Velezajímavý výklad hádanek a hieroglyfických obrazců, jež jsou na velkém portále paříţského chrámu Notre Dame.“ Díla Fulcanelliho jsou zasvěcena „Tajemství katedrál“ a zevrubným popisům „Příbytků mudrců“. Některé středověké stavby by mohly svědčit o nepamětném zvyku předávat architekturou poselství alchymie, jež by se tak datovalo od nekonečně vzdálených věků lidstva. . . . .
Jacques Bergier, Louis Pauwels: Jitro Kouzelníků
. . . . . Katedrála v Paříži, tak jako většina metropolitních bazilik, byla postavena, aby v ní mohla být vzývána blahoslavená Panna Marie nebo Panna-Matka. Obecným názvem těchto chrámů je Notre-Dame. Na Sicílii nesou ještě expresivnější jméno – Boho- rodičky (Matrices – pozn. překl.). Tyto chrámy jsou zasvěceny Matce (lat. mater(. Matroně v původním smyslu slova, z nějž se porušením stala Madona (ital. madona), má Paní, a v širším smyslu Naše-Paní (Notre-Dame). . . . .
Fulcanelli: Tajemství katedrál
Katedrála Notre Damme: Amiens, Chartres, Laon, Noyon, Paříž, Remeš
Kontakt
Ústav anorganické chemie AV ČR v.v.i.
250 68 Husinec-Řež
266 172 202
stengl@iic.cas.cz; stengl@me.com